Tips om meer water te drinken


Ja, we weten inmiddels allemaal wel dat water goed is voor je lichaam. Toch blijkt het voor veel mensen een hele opgave om genoeg water te drinken. Voor jou ook? Deze tips helpen je op weg.

Waarom is water ook alweer zo gezond?

Om jezelf te motiveren om meer water te drinken, is het belangrijk dat je weet waarvoor je het doet. Zoals je weet, bestaat je lichaam voor een groot deel uit water. Per dag verlies je ongeveer 1,5 tot 2 liter, bijvoorbeeld via zweet en urine. Wanneer je dat water niet aanvult, dan kun je onder meer last krijgen van vermoeidheid, hoofdpijn, verstopping, buikpijn en een droge huid. Het Voedingscentrum adviseert daarom om ongeveer 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken.

Hoe zorg ik dat die 1,5 tot 2 liter water drink?

Wat mij goed helpt, zijn onderstaande tips.

1.       Creëer een routine

Kies een aantal vaste momenten waarop je water drinkt. Bijvoorbeeld iedere ochtend of na iedere maaltijd. Zo creëer je een routine. Na een tijdje denk je er niet meer over na, maar neem je automatisch dat glas water. Om je te helpen, kun je een alarm op je telefoon zetten als reminder.

2.       Neem het mee

Waar je ook heengaat, stop een flesje water in je tas. Je kunt namelijk niet iets uit je tas pakken, zoals je telefoon of je portemonnee, zonder dat je ook het flesje water ziet. Dat herinnert je eraan om even een slokje te drinken. Je staat nu immers toch op de bus te wachten/in de rij/voor het stoplicht/vul zelf maar in.

3.       Zet het klaar

Of je nu gaat werken of studeren, zet een gevulde kan met water en een glas op je bureau. Omdat het water op die manier zó voor het grijpen ligt, vergroot het de stap om even wat te drinken. Je hoeft immers niet meer tussendoor weg van je bureau om water te pakken. ‘Ik kan niet opstaan, ik zit er net lekker in’ of ‘Ik doe nog even dit voor ik opsta’ zijn geen excuus meer.

4.       Wissel af

Er wordt vaak gezegd dat koffie en thee geen goede vervangers zijn van water. Ze zouden namelijk uitdrogen. Dat blijkt niet te kloppen. Wel moet je door hun cafeïne vaker naar het toilet. Dat kun je oplossen door cafeïnevrije koffie en groene thee of kruidenthee te nemen. Verder bevatten koffie en thee – mits je er geen melk en/of suiker indoet – evenveel calorieën als water: geen.

5.       Maak er een feestje van

‘Gewoon’ water drinken saai? Je kunt je het eenvoudig opleuken! Doe bijvoorbeeld eens watermeloen in je glas. Of limoen, komkommer, sinaasappel, aardbei of citroen. Maak het geheel af met munt, koriander, basilicum of gember. Je kunt de ingrediënten trouwens ook in een ijsblokjesvorm doen. Even in de vriezer en klaar zijn je vrolijke, frisse ijsblokjes!

Hoeveel water drink jij per dag?

Your favoritFavor it
3x FAVORED
DelenPinterest
comments powered by Disqus
 
1

Milou

Milou reist én leest graag lifestyle-artikelen. Maar meer dan alles houdt ze van schrijven. En waarover je graag leest, daarover schrijf je ook graag. Toch?

 

Dit eet je rondom het sporten

Dit eet je rondom het sporten
Wist je dat een workout of een avondje trainen (nog) leuker wordt wanneer je ervoor, tijdens en erna de juiste voedingsmiddelen eet en drinkt? Zo ga je namelijk net dat beetje verder en haal je meer voldoening uit het sporten. Pas onderstaande tips maar eens toe en kijk wat er gebeurt.

Pompoensoep met wortel, sinaasappel en gember

Pompoensoep met wortel, sinaasappel en gember
Pompoen: dé najaarsgroente. De oranje herfsttopper wordt veel gebruikt voor soepen. Ook ik maak het liefst soep van een pompoen. Dit kun je doen door enkel de pompoen de koken met bouillon, maar door wat ingrediënten toe te voegen wordt de soep nog veel lekkerder. Ik gebruikte dit keer sinaasappel, appel en gember. Dit zorgt voor een zoete, warme smaak en nóg meer goede voedingsstoffen. Het resultaat was dusdanig goed dat mijn broertje en zusje nog een keer soep opschepten. En dat terwijl ze normaal geen fan zijn van pompoensoep. Een succes dus, ook voor kids!

Deze basiskruiden zijn onmisbaar in iedere keuken.

Deze basiskruiden zijn onmisbaar in iedere keuken.
In elke keuken komen we de peper en zout tegen, vaak aangevuld met cayenne peper of kerrie. Daarnaast zijn de kruidnagels, kaneel en koriander ook al vaak een vast onderdeel in de meeste keukens. Wanneer we het gaan hebben over venkelzaad, komijnzaad en kardemom begint het al een stuk onbekender te worden. Jammer eigenlijk want al deze kruiden hebben toch zeer aparte eigenschappen die je gerecht naar een hoger niveau kunnen tillen!

Deze tussendoortjes zijn lekker én gezond

Deze tussendoortjes zijn lekker én gezond
Heerlijk, een snelle snack tussendoor. Om jezelf weer op te laden of om je even te verwennen. Veel mensen grijpen dan echter wel vaak naar ongezonde producten, zoals koekjes of chips. In dit artikel tip ik daarom een aantal tussendoortjes die niet alleen lekker, maar vooral ook gezond zijn!