Tips om meer water te drinken


Ja, we weten inmiddels allemaal wel dat water goed is voor je lichaam. Toch blijkt het voor veel mensen een hele opgave om genoeg water te drinken. Voor jou ook? Deze tips helpen je op weg.

Waarom is water ook alweer zo gezond?

Om jezelf te motiveren om meer water te drinken, is het belangrijk dat je weet waarvoor je het doet. Zoals je weet, bestaat je lichaam voor een groot deel uit water. Per dag verlies je ongeveer 1,5 tot 2 liter, bijvoorbeeld via zweet en urine. Wanneer je dat water niet aanvult, dan kun je onder meer last krijgen van vermoeidheid, hoofdpijn, verstopping, buikpijn en een droge huid. Het Voedingscentrum adviseert daarom om ongeveer 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken.

Hoe zorg ik dat die 1,5 tot 2 liter water drink?

Wat mij goed helpt, zijn onderstaande tips.

1.       Creëer een routine

Kies een aantal vaste momenten waarop je water drinkt. Bijvoorbeeld iedere ochtend of na iedere maaltijd. Zo creëer je een routine. Na een tijdje denk je er niet meer over na, maar neem je automatisch dat glas water. Om je te helpen, kun je een alarm op je telefoon zetten als reminder.

2.       Neem het mee

Waar je ook heengaat, stop een flesje water in je tas. Je kunt namelijk niet iets uit je tas pakken, zoals je telefoon of je portemonnee, zonder dat je ook het flesje water ziet. Dat herinnert je eraan om even een slokje te drinken. Je staat nu immers toch op de bus te wachten/in de rij/voor het stoplicht/vul zelf maar in.

3.       Zet het klaar

Of je nu gaat werken of studeren, zet een gevulde kan met water en een glas op je bureau. Omdat het water op die manier zó voor het grijpen ligt, vergroot het de stap om even wat te drinken. Je hoeft immers niet meer tussendoor weg van je bureau om water te pakken. ‘Ik kan niet opstaan, ik zit er net lekker in’ of ‘Ik doe nog even dit voor ik opsta’ zijn geen excuus meer.

4.       Wissel af

Er wordt vaak gezegd dat koffie en thee geen goede vervangers zijn van water. Ze zouden namelijk uitdrogen. Dat blijkt niet te kloppen. Wel moet je door hun cafeïne vaker naar het toilet. Dat kun je oplossen door cafeïnevrije koffie en groene thee of kruidenthee te nemen. Verder bevatten koffie en thee – mits je er geen melk en/of suiker indoet – evenveel calorieën als water: geen.

5.       Maak er een feestje van

‘Gewoon’ water drinken saai? Je kunt je het eenvoudig opleuken! Doe bijvoorbeeld eens watermeloen in je glas. Of limoen, komkommer, sinaasappel, aardbei of citroen. Maak het geheel af met munt, koriander, basilicum of gember. Je kunt de ingrediënten trouwens ook in een ijsblokjesvorm doen. Even in de vriezer en klaar zijn je vrolijke, frisse ijsblokjes!

Hoeveel water drink jij per dag?

Your favoritFavor it
3x FAVORED
DelenPinterest
comments powered by Disqus
 
1

Milou

Milou reist én leest graag lifestyle-artikelen. Maar meer dan alles houdt ze van schrijven. En waarover je graag leest, daarover schrijf je ook graag. Toch?

 

Een heerlijke fruitdrank voor de zomerse dagen

Een heerlijke fruitdrank voor de zomerse dagen
Warme zomerse dagen zijn in aantocht. Waarbij je zwetend uit je werk komt, of juist heerlijk in de tuin kunt genieten van de natuur die zo prachtig in bloei staat. Op zulke dagen kunnen we allemaal wel een verfrissende drank gebruiken. Vandaag vertel ik je hoe je snel en makkelijk een heerlijke fruitdrank kunt maken.

Interieurtrends 2018

Interieurtrends  2018
In dit blogartikel neem ik je mee in de interieurtrends. Welke kleuren en materialen zien we in 2018? Wat nemen we mee uit 2017 en wat is echt passé? De grootste verandering is dat zwart zijn populariteit verliest en bruin deze plaats inneemt. Bruin staat voor vintage en natuurlijke materialen. Zwart zie je nog wel als accentkleur.

Risotto met witte asperges & groene pesto

Risotto met witte asperges & groene pesto
Laatst was ik met mijn moeder in een heel grote supermarkt waar live werd gekookt. We bleven even kijken bij een mevrouw die bezig was met het maken van risotto. Al gauw kregen we de vraag of we wilden proeven en dat sloegen we uiteraard niet af. We kregen een klein bakje met daarin de risotto met asperges. Net voordat we het bakje kregen, strooide de vrouw er nog wat peterselie en Parmezaanse kaas over. En het resultaat was heerlijk kan ik je vertellen. De volgende dag zouden mijn opa en oma komen eten, dus we besloten direct de ingrediënten te kopen om het gerecht de volgende dag na te maken. Dit hebben we gedaan en het was wederom een succes. Door de witte asperges met de risotto mee te garen, krijg je heerlijk zachte asperges. En omdat asperges nu overal verkrijgbaar zijn, is het hoog tijd om dit recept met jullie te delen.

Hun enthousiasme en vrolijkheid raken me

Hun enthousiasme en vrolijkheid raken me
“Ze zijn zo enthousiast, zo vrolijk. Ja, ze staan echt positief in het leven”, zegt Gerline Pullen (18), tweedejaars leerling SAW-BBL (Medewerker Maatschappelijke Zorg – Beroepsbegeleidende Leerweg) Maasheim dagactiviteiten. Ooit dacht ze dat ze onderwijsassistente wilde worden. Die studie volgde ze ook. Totdat ze in aanraking kwam met kinderen met een beperking. Na een meeloopdag bij Adullam wist ze het zeker: ik ga switchen, vertelt ze. En daar heeft ze absoluut geen spijt van.