Tips om meer water te drinken


Ja, we weten inmiddels allemaal wel dat water goed is voor je lichaam. Toch blijkt het voor veel mensen een hele opgave om genoeg water te drinken. Voor jou ook? Deze tips helpen je op weg.

Waarom is water ook alweer zo gezond?

Om jezelf te motiveren om meer water te drinken, is het belangrijk dat je weet waarvoor je het doet. Zoals je weet, bestaat je lichaam voor een groot deel uit water. Per dag verlies je ongeveer 1,5 tot 2 liter, bijvoorbeeld via zweet en urine. Wanneer je dat water niet aanvult, dan kun je onder meer last krijgen van vermoeidheid, hoofdpijn, verstopping, buikpijn en een droge huid. Het Voedingscentrum adviseert daarom om ongeveer 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken.

Hoe zorg ik dat die 1,5 tot 2 liter water drink?

Wat mij goed helpt, zijn onderstaande tips.

1.       Creëer een routine

Kies een aantal vaste momenten waarop je water drinkt. Bijvoorbeeld iedere ochtend of na iedere maaltijd. Zo creëer je een routine. Na een tijdje denk je er niet meer over na, maar neem je automatisch dat glas water. Om je te helpen, kun je een alarm op je telefoon zetten als reminder.

2.       Neem het mee

Waar je ook heengaat, stop een flesje water in je tas. Je kunt namelijk niet iets uit je tas pakken, zoals je telefoon of je portemonnee, zonder dat je ook het flesje water ziet. Dat herinnert je eraan om even een slokje te drinken. Je staat nu immers toch op de bus te wachten/in de rij/voor het stoplicht/vul zelf maar in.

3.       Zet het klaar

Of je nu gaat werken of studeren, zet een gevulde kan met water en een glas op je bureau. Omdat het water op die manier zó voor het grijpen ligt, vergroot het de stap om even wat te drinken. Je hoeft immers niet meer tussendoor weg van je bureau om water te pakken. ‘Ik kan niet opstaan, ik zit er net lekker in’ of ‘Ik doe nog even dit voor ik opsta’ zijn geen excuus meer.

4.       Wissel af

Er wordt vaak gezegd dat koffie en thee geen goede vervangers zijn van water. Ze zouden namelijk uitdrogen. Dat blijkt niet te kloppen. Wel moet je door hun cafeïne vaker naar het toilet. Dat kun je oplossen door cafeïnevrije koffie en groene thee of kruidenthee te nemen. Verder bevatten koffie en thee – mits je er geen melk en/of suiker indoet – evenveel calorieën als water: geen.

5.       Maak er een feestje van

‘Gewoon’ water drinken saai? Je kunt je het eenvoudig opleuken! Doe bijvoorbeeld eens watermeloen in je glas. Of limoen, komkommer, sinaasappel, aardbei of citroen. Maak het geheel af met munt, koriander, basilicum of gember. Je kunt de ingrediënten trouwens ook in een ijsblokjesvorm doen. Even in de vriezer en klaar zijn je vrolijke, frisse ijsblokjes!

Hoeveel water drink jij per dag?

Your favoritFavor it
3x FAVORED
DelenPinterest
comments powered by Disqus
 
1

Milou

Milou reist én leest graag lifestyle-artikelen. Maar meer dan alles houdt ze van schrijven. En waarover je graag leest, daarover schrijf je ook graag. Toch?

 

Minimaliseren doe je zo

Minimaliseren doe je zo
“Een opgeruimd huis, is een opgeruimd hoofd” wordt weleens gezegd. Deels klopt het, want veel spullen zorgen voor stress. Vind jij dat je te veel spullen hebt en wil je daar verandering in brengen? Dan kun je minimaliseren, waarvoor ik je in dit artikel vier tips geef.

Hoe je de indiaase keuken in huis haalt.

Hoe je de indiaase keuken in huis haalt.
Ik hou er van om zo nu en dan langs kringloopwinkels te gaan, of van die vlooienmarktjes bijvoorbeeld. Samen met mijn kinderen en vrouw lekker neuzen in wat oude boeken of spellen, leuke dingen die we op de kast kunnen zetten en dergelijke. Zo kwam ik ook een "Indiaas" kookboek tegen speciaal voor het bereiden van autenthieke regionale gerechten. Die zou zeker naast mijn kookboek van Jamie Oliver niet misstaan. Die halve euro leek mij wel goed besteed! De Indiaase keuken staat bekend om zijn geurige kruiden en specerijen.

Hoe doet een foodliefhebber haar boodschappen?

Hoe doet een foodliefhebber haar boodschappen?
Een zorgvuldig gedekte tafel vol met lekkere hapjes, bijpassende dipsausjes en lekkere drankjes tegenover een tafel met chips, borrelnootjes en frisdrank. Als ik aan een ‘foodliefhebber’ denk, past de zorgvuldig gedekte tafel perfect in het plaatje. Waar halen deze personen hun inspiratie vandaag en waar doen ze hun boodschappen? Laat ik nu een paar kennissen hebben die ik bestempel als echte foodliefhebbers. Je kunt hun verhalen lezen in dit artikel!

Recept: Maak zelf een lekkere pastasalade

Recept: Maak zelf een lekkere pastasalade
Je kent ze wel; van die voorverpakte salades. Vaak met sla, een dressing en tonijn of kip. Vandaag gaan we het even helemaal anders doen. Want, wat is er lekkerder dan een zelfgemaakte salade, helemaal afgestemd op jouw smaak? Ik ben zelf niet zo dol op hele happen sla tijdens mijn lunch, daarom wordt het vandaag een pastasalade. Lekker, goedkoop en snel klaar te maken.