Dit eet je rondom het sporten

Wist je dat een workout of een avondje trainen (nog) leuker wordt wanneer je ervoor, tijdens en erna de juiste voedingsmiddelen eet en drinkt? Zo ga je namelijk net dat beetje verder en haal je meer voldoening uit het sporten. Pas onderstaande tips maar eens toe en kijk wat er gebeurt.

Vooraf

Eet lekker licht

Met een volle buik sporten is zeker niet prettig. Daarom is het slim om vooraf een kleine en lichte maaltijd te eten, zoals snackgroenten, yoghurt met fruit of gegrilde kipfilet. Vermoed je dat het te weinig is voor de rest van de ochtend, middag of avond? Geen probleem, je kunt altijd meer eten als je thuis bent. Het gaat erom dat je altijd iets eet voordat je sport. Dat geldt zeker ook 's morgens!

Vermijd fastfood

Het klinkt misschien wat overbodig, maar: eet geen fastfood voordat je gaat sporten. Je lichaam krijgt dan onvoldoende binnen wat het nodig heeft om je sportsessie door te komen. Het resultaat: je zult meer moeite hebben met de inspanning dan normaal. Dus laat dat frietje of die pizza beter staan. Dat geldt trouwens ook voor pittig eten, koffie en producten met veel vezels en eiwit.

Tijdens

Drink genoeg water

Als je sport, dan verliest je lichaam al gauw één tot twee liter vocht. Het is belangrijk om dat tekort weer aan te vullen, want zo voorkom je dat je je slecht gaat voelen. Drink daarom regelmatig water, bijvoorbeeld uit een duurzame waterfles of bidon. Sport je langdurig en intensief? Dan kan een sportdrank- of gel uitkomst bieden.

Neem een kleine snack

Als je langer dan een uur sport, dan kun je je lichaam ondersteunen met een kleine en lichte snack. Neem dan bijvoorbeeld een gezonde (zelfgemaakte) noten- of mueslireep, een vers stuk fruit of een handje rozijnen. Van noten kun je last krijgen van je buik, dus laat die liever staan. Zo, nu kun je er weer volop tegenaan!

Na

Eet eiwitten...

Drink genoeg na afloop van het sporten, maar probeer ook om binnen een uur na afloop een maaltijd te eten. Wat je dan het beste kunt nuttigen? Om te beginnen eiwitrijke producten. Die helpen je spieren namelijk om te herstellen na alle inspanning. Je vindt eiwit uiteraard in ei, maar ook onder meer in vlees, vis, zuivel en bonen.

...en koolhydraten

Naast eiwitten heeft je lichaam ook koolhydraten nodig als je hebt gesport. Die geven het namelijk nieuwe energie. Je vindt koolhydraten onder andere in rijst, aardappelen en brood. Je kunt eventueel ook kiezen voor langzame koolhydraten, bijvoorbeeld in quinoa, volkoren brood of zilvervliesrijst, want die geven je langer een vol gevoel.

Wat eet jij voor, tijdens en na het sporten? Laat het weten in een reactie!

Your favoritFavor it
0x FAVORED
DelenPinterest
comments powered by Disqus
 
1

Milou

Milou reist én leest graag lifestyle-artikelen. Maar meer dan alles houdt ze van schrijven. En waarover je graag leest, daarover schrijf je ook graag. Toch?

 

Deze tussendoortjes zijn lekker én gezond

Deze tussendoortjes zijn lekker én gezond
Heerlijk, een snelle snack tussendoor. Om jezelf weer op te laden of om je even te verwennen. Veel mensen grijpen dan echter wel vaak naar ongezonde producten, zoals koekjes of chips. In dit artikel tip ik daarom een aantal tussendoortjes die niet alleen lekker, maar vooral ook gezond zijn!

Hoe doet een foodliefhebber haar boodschappen?

Hoe doet een foodliefhebber haar boodschappen?
Een zorgvuldig gedekte tafel vol met lekkere hapjes, bijpassende dipsausjes en lekkere drankjes tegenover een tafel met chips, borrelnootjes en frisdrank. Als ik aan een ‘foodliefhebber’ denk, past de zorgvuldig gedekte tafel perfect in het plaatje. Waar halen deze personen hun inspiratie vandaag en waar doen ze hun boodschappen? Laat ik nu een paar kennissen hebben die ik bestempel als echte foodliefhebbers. Je kunt hun verhalen lezen in dit artikel!

Mijn wishlist voor in huis

Mijn wishlist voor in huis
Die mooie stoel die ik al lang op het oog heb, die iets te dure lamp of een roze kussen dat prachtig zal staan op mijn bank. Deze items (en nog meer) staan allemaal op mijn wishlist die ik vandaag met jullie deel.

Hoe je de indiaase keuken in huis haalt.

Hoe je de indiaase keuken in huis haalt.
Ik hou er van om zo nu en dan langs kringloopwinkels te gaan, of van die vlooienmarktjes bijvoorbeeld. Samen met mijn kinderen en vrouw lekker neuzen in wat oude boeken of spellen, leuke dingen die we op de kast kunnen zetten en dergelijke. Zo kwam ik ook een "Indiaas" kookboek tegen speciaal voor het bereiden van autenthieke regionale gerechten. Die zou zeker naast mijn kookboek van Jamie Oliver niet misstaan. Die halve euro leek mij wel goed besteed! De Indiaase keuken staat bekend om zijn geurige kruiden en specerijen.