Dit eet je rondom het sporten

Wist je dat een workout of een avondje trainen (nog) leuker wordt wanneer je ervoor, tijdens en erna de juiste voedingsmiddelen eet en drinkt? Zo ga je namelijk net dat beetje verder en haal je meer voldoening uit het sporten. Pas onderstaande tips maar eens toe en kijk wat er gebeurt.

Vooraf

Eet lekker licht

Met een volle buik sporten is zeker niet prettig. Daarom is het slim om vooraf een kleine en lichte maaltijd te eten, zoals snackgroenten, yoghurt met fruit of gegrilde kipfilet. Vermoed je dat het te weinig is voor de rest van de ochtend, middag of avond? Geen probleem, je kunt altijd meer eten als je thuis bent. Het gaat erom dat je altijd iets eet voordat je sport. Dat geldt zeker ook 's morgens!

Vermijd fastfood

Het klinkt misschien wat overbodig, maar: eet geen fastfood voordat je gaat sporten. Je lichaam krijgt dan onvoldoende binnen wat het nodig heeft om je sportsessie door te komen. Het resultaat: je zult meer moeite hebben met de inspanning dan normaal. Dus laat dat frietje of die pizza beter staan. Dat geldt trouwens ook voor pittig eten, koffie en producten met veel vezels en eiwit.

Tijdens

Drink genoeg water

Als je sport, dan verliest je lichaam al gauw één tot twee liter vocht. Het is belangrijk om dat tekort weer aan te vullen, want zo voorkom je dat je je slecht gaat voelen. Drink daarom regelmatig water, bijvoorbeeld uit een duurzame waterfles of bidon. Sport je langdurig en intensief? Dan kan een sportdrank- of gel uitkomst bieden.

Neem een kleine snack

Als je langer dan een uur sport, dan kun je je lichaam ondersteunen met een kleine en lichte snack. Neem dan bijvoorbeeld een gezonde (zelfgemaakte) noten- of mueslireep, een vers stuk fruit of een handje rozijnen. Van noten kun je last krijgen van je buik, dus laat die liever staan. Zo, nu kun je er weer volop tegenaan!

Na

Eet eiwitten...

Drink genoeg na afloop van het sporten, maar probeer ook om binnen een uur na afloop een maaltijd te eten. Wat je dan het beste kunt nuttigen? Om te beginnen eiwitrijke producten. Die helpen je spieren namelijk om te herstellen na alle inspanning. Je vindt eiwit uiteraard in ei, maar ook onder meer in vlees, vis, zuivel en bonen.

...en koolhydraten

Naast eiwitten heeft je lichaam ook koolhydraten nodig als je hebt gesport. Die geven het namelijk nieuwe energie. Je vindt koolhydraten onder andere in rijst, aardappelen en brood. Je kunt eventueel ook kiezen voor langzame koolhydraten, bijvoorbeeld in quinoa, volkoren brood of zilvervliesrijst, want die geven je langer een vol gevoel.

Wat eet jij voor, tijdens en na het sporten? Laat het weten in een reactie!

Your favoritFavor it
0x FAVORED
DelenPinterest
comments powered by Disqus
 
1

Milou

Milou reist én leest graag lifestyle-artikelen. Maar meer dan alles houdt ze van schrijven. En waarover je graag leest, daarover schrijf je ook graag. Toch?

 

Hoe geef je een slaapkamer een nieuwe look voor … euro?

Hoe geef je een slaapkamer een nieuwe look voor … euro?
In dit artikel kun je zien hoe ik mijn slaapkamer een nieuwe look wil geven voor een heel mooi bedrag. Lees en kijk je mee?

Mijn droomkeuken

Mijn droomkeuken
Wanneer je mij vraagt wat mijn favoriete plek in huis is, kies ik voor de keuken. Ik kan er heerlijk koken en bakken, maar het is ook een plek die ik helemaal naar mijn smaak kan inrichten met mijn favoriete accessoires. Hiervoor is natuurlijk wel een goede basis nodig en daarom ging ik op zoek naar mijn droomkeuken. Ik deed online een heleboel inspiratie op en dit wil ik graag met jullie delen.

De leukste behangen voor de kinderkamer

De leukste behangen voor de kinderkamer
Kinderkamers; je vindt ze in alle soorten en maten. Stoere jongenskamers met auto’s op de muur en felle kleuren. Of meidenkamers met zachte roze tinten en allerlei frutsels. Er zijn genoeg thema’s te bedenken voor kinderkamers. Hiervoor zijn genoeg leuke behangsoorten te vinden. Kijk je met me mee?

Originele manieren om je cadeaus in te pakken

Originele manieren om je cadeaus in te pakken
Een maand geleden was mijn vriend jarig. In de maanden ervoor had ik een heleboel leuke en nuttige cadeautjes verzameld. Ik kwam op het idee om deze leuk in te pakken. Zodat niet het alleen het uitpakken een feestje zou worden, maar ook het geven. Het geven van saai ingepakte cadeaus zijn verleden tijd na het lezen van dit artikel. Ik laat je vandaag zien hoe je op een makkelijke en snelle manier je geschenken leuk in kunt pakken.