Dit eet je rondom het sporten

Wist je dat een workout of een avondje trainen (nog) leuker wordt wanneer je ervoor, tijdens en erna de juiste voedingsmiddelen eet en drinkt? Zo ga je namelijk net dat beetje verder en haal je meer voldoening uit het sporten. Pas onderstaande tips maar eens toe en kijk wat er gebeurt.

Vooraf

Eet lekker licht

Met een volle buik sporten is zeker niet prettig. Daarom is het slim om vooraf een kleine en lichte maaltijd te eten, zoals snackgroenten, yoghurt met fruit of gegrilde kipfilet. Vermoed je dat het te weinig is voor de rest van de ochtend, middag of avond? Geen probleem, je kunt altijd meer eten als je thuis bent. Het gaat erom dat je altijd iets eet voordat je sport. Dat geldt zeker ook 's morgens!

Vermijd fastfood

Het klinkt misschien wat overbodig, maar: eet geen fastfood voordat je gaat sporten. Je lichaam krijgt dan onvoldoende binnen wat het nodig heeft om je sportsessie door te komen. Het resultaat: je zult meer moeite hebben met de inspanning dan normaal. Dus laat dat frietje of die pizza beter staan. Dat geldt trouwens ook voor pittig eten, koffie en producten met veel vezels en eiwit.

Tijdens

Drink genoeg water

Als je sport, dan verliest je lichaam al gauw één tot twee liter vocht. Het is belangrijk om dat tekort weer aan te vullen, want zo voorkom je dat je je slecht gaat voelen. Drink daarom regelmatig water, bijvoorbeeld uit een duurzame waterfles of bidon. Sport je langdurig en intensief? Dan kan een sportdrank- of gel uitkomst bieden.

Neem een kleine snack

Als je langer dan een uur sport, dan kun je je lichaam ondersteunen met een kleine en lichte snack. Neem dan bijvoorbeeld een gezonde (zelfgemaakte) noten- of mueslireep, een vers stuk fruit of een handje rozijnen. Van noten kun je last krijgen van je buik, dus laat die liever staan. Zo, nu kun je er weer volop tegenaan!

Na

Eet eiwitten...

Drink genoeg na afloop van het sporten, maar probeer ook om binnen een uur na afloop een maaltijd te eten. Wat je dan het beste kunt nuttigen? Om te beginnen eiwitrijke producten. Die helpen je spieren namelijk om te herstellen na alle inspanning. Je vindt eiwit uiteraard in ei, maar ook onder meer in vlees, vis, zuivel en bonen.

...en koolhydraten

Naast eiwitten heeft je lichaam ook koolhydraten nodig als je hebt gesport. Die geven het namelijk nieuwe energie. Je vindt koolhydraten onder andere in rijst, aardappelen en brood. Je kunt eventueel ook kiezen voor langzame koolhydraten, bijvoorbeeld in quinoa, volkoren brood of zilvervliesrijst, want die geven je langer een vol gevoel.

Wat eet jij voor, tijdens en na het sporten? Laat het weten in een reactie!

Your favoritFavor it
0x FAVORED
DelenPinterest
comments powered by Disqus
 
1

Milou

Milou reist én leest graag lifestyle-artikelen. Maar meer dan alles houdt ze van schrijven. En waarover je graag leest, daarover schrijf je ook graag. Toch?

 

De leukste behangen voor de kinderkamer

De leukste behangen voor de kinderkamer
Kinderkamers; je vindt ze in alle soorten en maten. Stoere jongenskamers met auto’s op de muur en felle kleuren. Of meidenkamers met zachte roze tinten en allerlei frutsels. Er zijn genoeg thema’s te bedenken voor kinderkamers. Hiervoor zijn genoeg leuke behangsoorten te vinden. Kijk je met me mee?

Een heerlijke fruitdrank voor de zomerse dagen

Een heerlijke fruitdrank voor de zomerse dagen
Warme zomerse dagen zijn in aantocht. Waarbij je zwetend uit je werk komt, of juist heerlijk in de tuin kunt genieten van de natuur die zo prachtig in bloei staat. Op zulke dagen kunnen we allemaal wel een verfrissende drank gebruiken. Vandaag vertel ik je hoe je snel en makkelijk een heerlijke fruitdrank kunt maken.

Hun enthousiasme en vrolijkheid raken me

Hun enthousiasme en vrolijkheid raken me
“Ze zijn zo enthousiast, zo vrolijk. Ja, ze staan echt positief in het leven”, zegt Gerline Pullen (18), tweedejaars leerling SAW-BBL (Medewerker Maatschappelijke Zorg – Beroepsbegeleidende Leerweg) Maasheim dagactiviteiten. Ooit dacht ze dat ze onderwijsassistente wilde worden. Die studie volgde ze ook. Totdat ze in aanraking kwam met kinderen met een beperking. Na een meeloopdag bij Adullam wist ze het zeker: ik ga switchen, vertelt ze. En daar heeft ze absoluut geen spijt van.

Risotto met witte asperges & groene pesto

Risotto met witte asperges & groene pesto
Laatst was ik met mijn moeder in een heel grote supermarkt waar live werd gekookt. We bleven even kijken bij een mevrouw die bezig was met het maken van risotto. Al gauw kregen we de vraag of we wilden proeven en dat sloegen we uiteraard niet af. We kregen een klein bakje met daarin de risotto met asperges. Net voordat we het bakje kregen, strooide de vrouw er nog wat peterselie en Parmezaanse kaas over. En het resultaat was heerlijk kan ik je vertellen. De volgende dag zouden mijn opa en oma komen eten, dus we besloten direct de ingrediënten te kopen om het gerecht de volgende dag na te maken. Dit hebben we gedaan en het was wederom een succes. Door de witte asperges met de risotto mee te garen, krijg je heerlijk zachte asperges. En omdat asperges nu overal verkrijgbaar zijn, is het hoog tijd om dit recept met jullie te delen.