Reserveer een verkoper

Met een personal shopper lijkt winkelen op een bezoek aan de kapper. Je maakt een afspraak en wordt altijd door dezelfde persoon geholpen. En 10 tegen 1 dat die je laatste vakantiebestemming onthouden heeft.

 

Wie wil gaan winkelen bij bijvoorbeeld Speksnijder, Van de Belt in De Wijk of het Tielse modehuis Blijdesteijn, kan vooraf een personal shopper reserveren. Dit vraagt meestal niet meer dan het invullen van een formuliertje op de website. Wat houdt deze vorm van persoonlijk winkelen in? En is die in opkomst? Eigenaar Bram Blijdesteijn van Blijdesteijn mode in Tiel vertelt er meer over.

 

Sinds wanneer werken jullie met personal shoppers?

„We zijn hier een jaar of twee, drie geleden mee gestart. Het fenomeen is overgewaaid vanuit Amerika, waar ze in winkels vaak op afspraak werken. In eerste instantie richtten we ons vooral op klanten die voor gelegenheidskleding kwamen. Daarna hebben we het systeem steeds verder uitgebouwd. Voor de aankoop van andere kleding kan nu ook een personal shopper geboekt worden. Klanten kunnen digitaal een afspraak maken via onze website, dan komt die bij ons meteen in de agenda te staan. We merken dat het systeem rust geeft bij consumenten: ze zijn verzekerd van persoonlijke aandacht en een goede verkoper.”

 

Zijn er ook ”geen goede verkopers” dan?

„Natuurlijk zijn al onze verkopers goed. Ze hebben hun eigen specialisme. De een is sterk in casual kleding, de ander kan goed adviseren op het gebied van feestkleding. Het systeem helpt alleen om de klant aan de juiste verkoper koppelen. We gaan steeds meer die kant op, dat mensen op afspraak geholpen worden. We zijn op dit gebied ook open en eerlijk naar de consument toe. Tussen klant en verkoper moet er een klik zijn, op persoonlijk gebied en qua smaak. Het kan gebeuren dat beiden elkaar niet aanvoelen. Dan zorgen we ervoor dat de klant in het vervolg door een ander geholpen wordt.”

 

Werkt elk personeelslid als personal shopper?

„Nee, er is een aantal personeelsleden dat dit doet. Dit is onder meer afhankelijk van de afdeling waar de verkoper werkt. Het zijn vooral ouderen en mensen van middelbare leeftijd die van een personal shopper gebruikmaken. Dus als je in de jongerenhoek werkt, ligt het niet voor de hand dat je als personal shopper ingezet wordt. Jongere klanten gaan liever hun eigen gang en willen hulp wanneer hen dat uitkomt.”

 

Krijgt het personeel extra scholing?

„Nee, maar we vragen het wel te focussen op het leren kennen van de mensen. Het is belangrijk dat de personal shopper meer over de klant weet, zodat er een relatie ontstaat. Het personeel geeft ook steeds vaker visitekaartjes weg, zodat mensen later gemakkelijk bij dezelfde verkoper terug kunnen komen.”

 

Merkt u dat steeds meer winkels met personal shoppers werken?

„Ik zie dat steeds meer bedrijven personal shoppers inzetten. Toch denk ik niet dat dit in de toekomst bij alle winkels gemeengoed gaat worden. Je ziet het vooral in een bepaald segment; het midden- en hoger segment waarin wij zitten. In ieder geval is de personal shopper voor ons een uitkomst. Sommige mensen zijn al jarenlang klant bij ons en willen graag altijd door dezelfde verkoper geholpen worden. Op deze manier kunnen wij hen daarvan verzekeren. Die extra service wordt zeer gewaardeerd, merken we.”

 

Personal shoppen in Nederland

Bij zelfstandige modehuizen deed de personal shopper zo’n zeven jaar geleden zijn intrede. Daarna hebben ook grotere ketens zoals De Bijenkorf, WE Fashion en Shoeby de personal shopper omarmd, meldt vakblad RetailTrends eind 2015. Dit ”nieuwe verkopen” is een wapen in de strijd tegen de digitale concurrentie: een bezoek aan de winkel moet weer meerwaarde krijgen, een feestje worden, zegt modespecialist Edwin Belt in RetailTrends. Ook vakblad voor digitale commercie Twinkle signaleert een opkomst van personal shoppers bij zowel winkels als webshops. Modevakblad Textilia schrijft dat winkelpersoneel wel klaar moet zijn voor het ”nieuwe verkopen”. Dat moet goed luisteren, analyseren en goed de collecties en pasvormen weten. Maar het is de investering waard, aldus Textilia.Want klanten die komen ”personal shoppen”, komen doorgaans niet voor één truitje.

 

Tussen klant en verkoper moet een klik zijn

Your favoritFavor it
2x FAVORED
DelenPinterest
comments powered by Disqus
 
1

Redactie

Dailytrend is speciaal bedoeld voor vrouwen die op de hoogte willen blijven van de laatste trends op het gebied van Fashion, Wonen en Kids.

 

Vlog: Op zoek naar een mooie bruidsjurk

Vlog: Op zoek naar een mooie bruidsjurk
Manon ging op bezoek bij The New Bride in Barneveld op zoek naar mooie trouwjurken. Bij The New Bride kun je terecht voor de trouwjurk van je dromen. Of je jurk klassiek, strak, modern, romantisch gekleurd, hoog gesloten of een maatje meer moet zijn. The New Bride zorgt voor een trouwjurk die aan alle wensen voldoet.

VLOG: Op zoek naar een badjas

VLOG: Op zoek naar een badjas

Van jurk tot droomjurk

Van jurk tot droomjurk
Eindelijk is dé jurk gevonden. Klaar? Nou nee. Wanneer hij na zo’n vier à vijf maanden levertijd de winkel binnenkomt, begint het eigenlijk pas.

Mode musthave: over-knee laarzen!

Mode musthave: over-knee laarzen!
Ze waren vorig jaar al een trend, maar ook dit jaar zijn ze weer volop in het straatbeeld te bewonderen: de over-knee laarzen.